نكات عمومي در تغذيه گاوهاي شيري
نوشته شده توسط : علی پور

نكات
عمومي در تغذيه گاوهاي شيري : ۱-گاوها را بر شالوده مرحله ي شيرواري يا ميزان توليد دسته بندي نموده و بر پایه نيازهايشان تغذيه نماييد .
۲- در ارتفاع سال از برنامه ي تغذيه اي كه اقتصادي و متعادل شده باشد و بتواند نيازهاي حيوان را برآورده نمايد استعمال كنيد .
۳- جهت مصرف حداكثر ميزان خوراك اختصاصي از اقلام خوراكي متنوع و با كيفيت عالی استعمال نماييد .
۴- دفعات خوراك دادن به گاوها را تنظيم نموده و مطابق برنامه عمل نماييد .
۵-گاوها عشق خاصي به استعمال از علوفه هاي نو و آب دار دارا هستند كه در فیس در دسترس و ارزان بودن در تغذيه آن را به كار ببريد .
۶- تركيبات مواد مغذي اقلام خوراكي، متنوع و متغيير می باشد . با آناليز آزمايشگاهي از اجزاي مواد مغذي جيره ي فرموله گردیده اطمينان حاصل نماييد .
۷-
آب سلامت و گوارا به چهره دائمي در اختيار گاوها قرار دهيد ۸- شرايط محيطي مناسبي به خصوص در فصول تابستان و زمستان براي گاوها آماده نماييد .
۹- هر گونه تغييري در جيره ي غذايي را به تدريج به انجام برسانيد .
۱۰-
از جيره هاي مخلوط استعمال كنيد (كنسانتره – علوفه) ۱۱- ضمن خشبي بودن علوفه ي مصرفي توجه كنيد قطعه هاي خرد شده علوفه ريز باشد .
۱۲- تدابير اضطراری جهت به حد اقل رسانيدن تلفات خوراك را به فعالیت آوريد .
۱۳-جهت اطمينان از ميزان كافي خوراك مصرفي در جيره، حد اطمينان را مد لحاظ بگيريد .
۱۴- ضمن اختصاص دادن كارگران دلسوز و وظيفه شناس جهت رسيدگي به تغذيه گاوها، كارگران اين بخش را به دفعات عوض نكنيد .
۱۵-
تغذيه از مواد بودار را غالبا ۵/۰ تا ۲ ساعت بعد از شير دوشي به انجام رسانيد ۱۶-
علوفه را به بازه طولاني ذخيره ننموده و در موقع مصرف از عدم وجود كپك و قارچ زدگي و اجسام خارجي مطمئن شويد ۱۷- براي مقابله با عارضه ها مصرف جسم خارجي احتمالي مگنت يا آهن ربا به حيوان بخورانيد .
۱۸- برنامه ي نزاع با انگل ها به خصوص انگلهاي دستگاه گوارش را با جديت پي گيري كنيد .
۱۹- در موقع به کارگیری از جيره هاي حاوي ذرات ريز يا آردي به منظور راندمان خوبتر خوراك مصرفي و جلوگيري از ضايعات تنفسي از مواد خيس كننده و چسباننده نظير چربي يا ملاس استفاده كنيد .
ماشین آلات تولید خوراک دام
زمان ي خشك (۲ ماه پاياني آبستني) برنامه
هاي تغذيه اي براساس پنج مرحله توليد حيوان به شرح زير مي باشد : از
هنگام زايمان تا ۸۰ روز سپس از آن ۸۰
تا ۲۰۰ روز بعد از زايمان ۲۰۰
تا ۳۰۵ روز سپس از زايمان ۴۵
تا ۶۰ روز گذشته از زايمان مجموعه
گاوهاي كه زمان خشكي آنان رو به اتمام هست با دقت به اين فرآیند برنامه هاي تغذيه اي اختصاصي جهت توليد بيشتر و نگهداري سالم گاوهاي شيري اعمال مي گردد : ۱-
برنامه هاي تغذيه اي در تراز اولیه توليد : پس از زايش توليد شير به سرعت افزايش مي يابد و در ۶ تا ۸ هفته به بيشترين میزان مي رسد البته مصرف غذا نسبت به نيازهاي توليدافزايش نمي يابد به مدل اي كه بيشترين میزان مصرف ماده ي خشك ۱۲ تا ۱۵ هفته پس از زايش خواهد بود از اين رو بيشترين ماده گاوهاي شيرده براي ۸ تا ۱۰ هفته در موقعیت تعادل منفي انرژي خواهند بود . گاوهاي لبریز شير احتمالاً تا هفته ي بيستم و يا بيشتر در تعادل منفي انرژي خواهند بود .
گاو شير روستا كمبود انرژي دريافتي براي توليد شير را از اندوخته هاي بدن تامين كرده و در اين عصر از وزن آن كاسته مي شود بازه زمانی بحراني تغذيه ي گاوهاي شير آبادی از برهه زمانی زايش تا نقط ی اوج شير دهي می‌باشد . هر كيلوگرم افزايش شير در اين دوره ۲۰۰ كيلوگرم شير بيشتر در كل عصر ي شير دهي را در پي خواهد داشت .
در
اين زمان رعايت نكات ذيل ضروري میباشد : از تغييرات ناگهاني و سريع جيره كه موجب ناراحتي هاي گوارشي مي شود خود داري نموده و تغييرات تدريجي را دست كم دو هفته پيش از زايش مقدمه نماييد .
از افزايش كنسانتره تا موقع برطرف شدن تنش هاي مربوطه به زايش خودداري نموده و سطح آن را در حدي نگهداريد كه گاو شير ده با دريافت دست‌کم مقدار( ۱۸تا ۱۹ درصد ADF) ضمن بر خورداري از تندرست دستگاه گوارش شير با كيفيتي نيز توليد كند . ميزان مصرف كنسانتره نبايد بيش از ۲ درصد وزن تن باشد . تعداد دفعات تغذيه اي كنسانتره بايد افزايش يافته و هر توشه با مقدار اندكي كنسانتره تغذيه شود .
دقت كافي در قضیه تامين مواد موضوع نياز گاو شير روستا و نسبت صحيح آن با انرژي كه ميزان قابل توجهي از آن از اندوخته هاي چربي تن تامين مي شود اعمال نماييد .
برای كاهش اسيدوز و ديگر ناراحتي هاي گوارشي بافرهاي شيميايي نظير بي كربنات سديم به کارگیری كنيد .
دست اندرکاران استرس زا نظير واكسيناسيون سم چيني خزینه ضد كنه و… . . را به آن گاه از سپري شدن نقط ی اوج شير دهي موكول كنيد .
به کار گیری از مكمل نياسين كه ممكن هست از عصر ي خشك ابتدا گردیده بايد براي گاوهاي پر شير ادامه يابد در اين شرایط مصرف غذا احتمالاً بيشتر و احتمال بروز كتوز كمتر خواهد بود .
با تغذيه ازمكمل هاي لبریز انرژي نظير چربي و ملاس مصرف انرژي را بالا ببريد .
مديريت
تغذيه اي در مرحله دوم شير دهي : در اين دوره گاو مرحله کلیدی پيك (peak) با حداكثر توليد را سپري كرده و واكنش هاي حيوان به موقعیت عادي برگشته و مي تواند در رخ برخورداري از جيره ي متوازن توانايي هاي توليدي خويش را بروز دهد . در اين مرحله مديريت گاوداري گاوهاي موضوع نظر را از حیث وضعيت بدني بررسي نموده و در فیس بازخورد با موارد غير عادي نظير پرورش بي رويه گاوها و يا لاغري بيش از حد آن‌ها درصدد اصلاح جيره بر آييد .
۳-
مديريت تغذيه اي در مرحله پایان شير دهي: مديريت تغذيه اي گاوهاي شيرده در اين سطح سهل خیس از فرآیند ديگر است زيرا در اين مرحله مصرف مواد غذايي بيشتر از نيازهاي توليد شير بوده توليد شير رو به كاهش می باشد .
نكاتي
كه مد نظر مديريت گاوداري بايد باشد عبارتند از: كاهش وزن ايجاد گردیده در مقدمه عصر ي شير دهي بايد به گونه اي جبران شود كه گاودر آغاز دوره ي خشك از وزن مناسبي برخوردار باشد .
حداكثر كوشش در رابطه با تداوم شير دهي در حد امكان به کار آيد .
تليسه هاي جوان نيازهاي ويژه اي براي رشد دارا‌هستند . بنابر اين براي ايجاد رویش در تليسه ۲ ساله ۲۰ درصد و براي تليسه هاي ۳ ساله ۱۰ درصد از مواد غذايي بيشتر از اندازه مسئله نياز براي نگهداري خواسته شود .
جهت خشك كردن گاوها در پايان اين تراز ميتوان طعام مصرفي را محدود نمود .

مديريت
تغذيه اي گاوهاي خشك به خواسته آماده سازي گاو براي شير دهي بعدي بايد يك زمان ي خشك در لحاظ گرفته شود . با در نظر به چنگ آوردن يك عصر ي خشك ۶۰ روزه توليد شيردهي آن‌گاه براي بيشتر ماده گاوها بهينه خواهد بود .در صورتی‌که دوره ي خشك كمتر از ۴۰ روز باشد بافت پستان مدت كافي براي بازسازي نداشته و در نتيجه توليد شير در شير دهي ايده آل نخواهدبود . در صورتیکه دوره ي خشك بيش از ۷۰ روز باشد گاو بيش از میزان تپل مي شود درحالي كه توليد شير در شير دهي آن گاه بيشتر نبوده و دشواري چاقي نيز در پي خواهد آمد . گفته مي شود كه بازدهي مصرف انرژي براي بافت سازي به هنگام شير دهي بيشتر از عصر ي خشك میباشد .
از تغذيه ي زياد مواد معدني بايد خودداري كرد به ويژه مخلوط بافر هاي نمك هاي سديم و مصرف نمك غذا را بايد به حداكثر ۲۸ گرم در روز محدود نمود .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: